I když je počet nabíjecích stanic nižší než počet stanic čerpacích, svůj elektromobil si můžete nabít i třeba doma, když si pořídíte vlastní nabíjecí stanici. Případně elektromobil můžete dobít během nakupování, kdy vůz zpravidla stojí bez užitku. Ke konci roku 2022 bylo evidováno 1364 dobíjecích veřejných stanic, ve více než 1200 lokalitách, které nabízejí 2 643 dobíjecích bodů k dobíjení elektromobilů nebo plug-in hybridů. Počet dobíjecích bodů stále roste a Česká republika plánuje spoustu nových projektů, kterými podpoří infrastrukturu nabíjecích stanic.
Česká republika nyní stojí na prahu éry elektromobilů s více než dvěma tisíci nově registrovanými elektromobily a desítkami nových dobíjecích stanic. Společnost Škoda auto, a.s., jako jedna z předních dodavatelů elektromobilů na českém trhu považuje za důležité, aby výstavba infrastruktury pro veřejné dobíjení i nadále držela krok s dynamickým růstem počtu elektromobilů na českých stanicích.
Například v sousedním Německu je v plánu mít do konce roku 2024 na minimálně 50 % čerpacích stanicích rychlonabíjecí (DC) stanice pro elektromobily. A do konce roku 2026 na minimálně 75 %.
Dle Národního akčního plánu čisté mobility by mělo v České republice do roku 2030 být 35 000 dobíjecích bodů pro elektromobily. Nezbývá nám nic jiného než jen doufat, že se tyto cíle naplní a opravdu o nabíjecí stanice nebude nouze.
Pokud nemáte garáž, ve které byste mohli elektromobil nabíjet, existují stále řešení. Nové bytové projekty již zahrnují možnost instalace dobíjecích stanic v podzemních garážích nebo mají připravena parkovací místa pro dobíjení. V některých městských ulicích i na sídlištích najdete tzv. chytré nabíjecí lampy a trafostanice, které umožní nabíjení i ve veřejném prostoru.
Například v Praze od června 2023 se společností Technologie hlavního města Prahy, a.s., pracují na Projektu e-mobility. Tento projekt spočívá v modernizaci veřejných osvětlení (EV-ready lampy), které bude možné jednoduše osadit nabíjecími stanicemi pro elektromobily. Rozpočet na realizaci tohoto projektu byl stanoven na 120 miliónů korun.
Jednou z možností, jak v příštích letech výrazně navýšit počet dobíjecích stanic, aby jich bylo v budoucnu dostatek, je právě využití upravené sítě veřejného osvětlení, a to přivedením napájení přímo z distribuční soustavy do stožárů veřejného osvětlení v rámci obnovy kabelové distribuční sítě.
V případě, že tyto možnosti nemáte, klíčem je trocha plánování a nabíjení vozu v době, kdy ho nepotřebujete, což je právě i velký benefit elektromobility. Místo, aby auto někde jen tak stálo bez využití, nabijete ho u veřejné dobíjecí stanice. Tu zpravidla najdete na frekventovaném místě jako je parkoviště obchodního domu. Zatímco obstaráte nákup nebo zajdete do kina, vůz se nabije. Možnost je také nechat auto nabít po dobu, co jste v zaměstnání.
Češi průměrně najezdí denně necelých 20 kilometrů, což lze pokrýt jedním dobíjením během nákupu a vystačí vám elektromobil nabitý na několik dní. Nicméně, elektromobilita není pro každého a výběr mezi elektromobilem a klasickým spalovacím motorem závisí na individuálních preferencích a potřebách.
Nabíjení elektromobilu může být různě rychlé a efektivní, a záleží to na několika faktorech. Nejdéle trvá dobíjení, když využíváte běžnou domácí síťovou zásuvku, ale zde máte výhodu – můžete nechat vůz nabíjet přes noc, což znamená, že ráno budete mít plnou baterii a jste připraveni vyrazit na cestu. Nabíjení na veřejných stanicích trvá zpravidla kratší dobu, protože stanice disponují vyšším výkonem.
Je také důležité zmínit, že není nutné nabíjet baterii vždy na 100 % kapacity. Většinou postačuje nabíjet ji na zhruba 80 % kapacity. Toto množství elektrické energie je dostatečné pro řádově stovky kilometrů dojezdu a zkracuje čas potřebný k nabíjení. Tímto způsobem můžete ušetřit čas a zároveň prodloužit životnost baterie vašeho elektromobilu.
S častým nabíjením baterie počítáme již při návrhu vozu, je na to uzpůsobena. Po nabití baterie ani nemusíte myslet na to, abyste vůz odpojili od sítě. Proces nabíjení automaticky skončí.